Trafiekcijfers juli 2011

 

Vergelijking tussen de periode Jul 2010 en 2011

2010
2011
Verschil
Bewegingen (charters en cargo):
381
359
-5,77%

 

 
2010
2011
Verschil
Bewegingen:
4.292
3.359
-21,7%
Passagiers:
33.106
38.776
+17,1%
Vracht/ton:
4.338
4.128
-4,8%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Jul 2010 en 2011

2010
2011
Verschil
Bewegingen (charters en cargo):
2.106
1.901
-9,73%

 

 
2010
2011
Verschil
Bewegingen:
22.985
24.208
+5,3%
Passagiers:
116.731
136.532
+16,96%
Vracht/ton:
37.831
36.016
-4,8%


Commentaar:

In tegenstelling tot vorige maand is het totaal aantal vliegbewegingen in juli 2011 fors gedaald vergeleken met dezelfde periode in 2010.

Vnl. de General Aviation blijkt hier de oorzaak te zijn. Wellicht zitten de ongunstige weersomstandigheden hier voor iets tussen.

Het valt op dat de gunstige evolutie van het passagiersverkeer van de jongste maanden zich ook in juli voltrekt met een belangrijke stijging van 17,1%.

Deze ligt in lijn met de gemiddelde verhoging tijdens de eerste zeven maanden van 2011.

Voor de vracht stellen we vast dat ook hier de daling in juli 2011 gelijk ligt met het gemiddelde.

Eigen vaststellingen van de commerciële bewegingen in juli 2011

359 vluchten in juli 2011 t.o.v. 381 in juli 2010 (-5,77 %)

Dit resultaat is een merkelijke verbetering t.o.v. vorige maand.

Het leeuwenaandeel van de verbetering is vooral toe te schrijven aan de verhoogde frequentie van de passagiersvluchten op Turkije.

Het totaal aantal vrachtvluchten is met een kleine 20 % gedaald, terwijl de vervoerde vracht met slechts 4,8 % verminderde.

Dit wijst op een verdere doorzetting van een verhoogde bezettingsgraad.

Over de ganse periode januari-juli loopt de luchthaven nog steeds achter in vergelijking met vorig jaar: 2106 bewegingen in 2010 tegenover slechts 1901 in 2011, een daling met 205 bewegingen.

Het redelijk resultaat van de maand juli 2011 bracht de gemiddelde daling dit jaar op -9,73%.

Als de overheid niet ter plaatse wil blijven trappelen, dan is er slechts één manier om de cijfers naar een positieve trend om te buigen: nieuwe klanten binnen rijven.

 

Zoals altijd hebben de betweters van WILOO hun eigen cijfers en commentaar op subjectieve wijze gepubliceerd op hun website.

In de eerste plaats verzwijgen ze de passagierstrafiek als vermoord. Waarschijnlijk zouden ze zichzelf pijn doen iets positiefs te moeten bekennen.

Als ze het over de vracht hebben, halveren ze gewoon het aantal bewegingen, om de indruk te geven dat deze bijna niets betekenen.

Elke vliegbeweging (landen of opstijgen) brengt voor de luchthaven een financiële inkomst op. Het is dus logisch dat elke beweging als dusdanig meegeteld wordt.

De door WILOO gepubliceerde cijfers zijn bijgevolg voor 50% verkeerd!

Ze durven het ook opnieuw aan om een schatting van de vervoerde vracht openbaar te maken, alhoewel ze in het verleden bewezen hebben er steeds een pak naast te zitten.

Het meest wraakroepende echter is, dat WILOO de vrachttrafiek wil doen verdwijnen.

Wij citeren "Waarom dat beetje vracht dat nog rest niet verplaatsen naar Luik en deze zinloze en zeer slecht gelegen ingeknelde vrachtluchthaven, niet gewoon afschrijven?"

Deze uitspraak is gewoon schandalig, want hiermee pleit WILOO gewoonweg voor het verdwijnen van tientallen jobs op de luchthaven.

Welk individu met een beetje gezond verstand is er nog bereid dergelijke vereniging te steunen?